A lenylt lzads
Legutbb a seattle-i s a prgai antikapitalista demonstrcikkal kapcsolatban is emlegettk a negyedszzada, a legends Sex Pistols egyttes polgrpukkaszt botrnysorozatai nyomn mintt, ntudatot s nll kifejezsi formt kapott punklzadst. Pedig az azta szmos vltozson s elgazson tment mozgalom eredetileg csak egy letkpesnek bizonyult marketingtlet volt.
„Azokat a hangoskod vandlokat, akik magukat anarchista punknak titullva kalapcsokkal estek az vegportloknak, s molotovkoktlokat hajigltak a rendorkre, a hetvenes vek kzepn nem neveztk punknak. De mg csak nem is a hajtarj, a ruhzat vagy egy bizonyos mrkj bakancs jelentette a punksgot. A lnyeg az lszent kispolgrisg elvetse, egy zlsfajttl val megcsmrlttsg volt" - borong a New Musical Express (NME) cmu legends brit zenei szakmagazin hasbjain Tony Parsons. Aki igazn illetkes: o volt az, akinek negyedszzaddal ezelott ugyanezen orgnum rvn volt szerencsje tudstani a nagyrdemut a punkmozgalom indulsrl. A „termkkel", a lzadsprojekttel a knnyuzenei ipar rukkolt ki: az jdonsgtermelok a Sex Pistols „Anarchy in the U. K.", Amerikban pedig a Ramones „1976. IV" cmu kislemezvel knltk meg az ABBA, a Boney M s a hozzjuk hasonlk tlfinomult negdessgbe belefradt nagyrdemut. m hogy a kezdemnyezs valdi - s nem csak piaci - keresletre tallt, bizonytja, hogy a muzsika s a klsosgek mell-mg szervezodo szvegek a nyolcvanas vek elejtol mr nll punkirnyzatok ltrejtthez is elegendo muncival szolgltak.
„A punk a rock fejlodsnek egy olyan pillanatban keletkezett, amikor a hippimozgalom kimltval csak a legdurvbb tabuszegs jelenthetett kiutat a hetvenes vek hideghbors, konzervatv trsadalmi visszarendezodsbol" - lltja A punk narratvja cmu knyvben az amerikai szubkultra-kutat, irodalmr-szociolgus Greg Wahl. A hetvenes vek elso harmadnak vgn az angliai iparvrosok perifrira szorult fiataljai vlasztottk eloszr a genercis lzadsnak ezt a minden korbbitl klnbzni kvn formjt. Amihez rtelemszeruen szaktani kellett a magukat ugyancsak lzadnak mond elodkkel is, a hatvanas vek virggyermekeivel, illetve az o „Szeretet, Bke, Egyesls" szenthromsgukkal.
A punkzenet elso megfogalmazinak kemny magjt a trsadalmi senki fldjre szorult rtegek nagykamaszai alkottk, akik - mint Wahl is rja - tettek a polgri trsadalom konvenciira, szentsgeire, a tradicionlis viselkedsi szablyokra s a kllemre, ha egyltaln ismertk ezeket. Az angol Marcus Greil Rzsnyomok cmu, a kor ifjsgi s zenei irnyzatait majdnem flezer oldalon t trgyal dokumentumknyvnek tansga szerint gy lett az agresszv figyelembreszts eszkze az addig csak mdjval hasznlt citromsrga, ciklmen-, tuzpiros, ultramarinkk sznu ruhzat, az gnek lltott, kcosra borzolt vagy pp megtpett s csiricsrra pinglt frizura, valamint az ehhez „viselt" kzterleti, kocsmai s brhol mshol okozott botrny. No meg a minden iskolzottsgot s szakmai szablyt hangslyozottan nlklzo miniml-„zene". A magukat vllaltan punknak nevezok (hogy a magyarul mihasznt, lhutot is jelento jelzot ki aggatta rjuk, nem tudni) Wahl szerint nyersen kezdetleges ellenzenjkkel - ami olykor csak rszben fakadt az eloadk zenei kpzetlensgbol -, gtlstalan viselkedskkel az elottk lzadk rulsrl, veresgrol, integrldsrl is vlemnyt kvntak nyilvntani.
Az 1975-ben alakult s a hetvenes vek folyamn a punkzenekarok zszlshajjnak tekintett Sex Pistols s emblematikus frontembere, Johnny Rotten „maga volt az orlt, mnikus antihos, egyfajta 20. szzadi III. Richrd, aki dalszvegeiben nemcsak a brit monarchit figurzta ki, de lebuzizta ms bandk tagjait is, mindezt mindenfajta muzikalits nlkl" - idz fel hangzst s ltvnyt Wahl. A Pistols tabuszegse, vgletes szkimondsa azonban nem llt meg itt. A giccstol a pozis fel trekvo s olykor oda meg is rkezo, m a hetvenes vekben megint csak szriamunkba sllyedo popkultra ellenben Rotten „felfedezte" az obszcenitst, s Jon Savage angol kultrtrtnsz szerint a rockbizniszben e tren o dnttte le a tabukat. Ktsgtelen, azta a knnyuzenei stlusok szmos ramlatban - az amerikai fekete gettk rapjtol kezdve a heavy metalig - megjelenhettek a mindennap hasznlt, de a dalszvegekbol addig melloztt, a polgri rtkrend szerinti trgrsgok is.
Sokan vltk, hogy a punk dhrohama a nagy kitrs utn hamar albbhagy - s alig tvedtek. Mr ms krds, hogy az 1994-ben Kalifornibl indult, hol neopunk, hol posztpunk, netn melodikus punk nven illetett j punktrend - amit olyan bandk fmjeleznek, mint a Bad Religion vagy a Green Day - megint lt fantzit a dologban. Ezek vezrmotvuma azonban - mondjk -, br az eloads s a szvegek kemnysge nem marad el az elodktol, mr inkbb csak jl megkrelt mudh, bevtelfial arculat. A lnyeg a zene sodrsban eladhat gr- s hdeszka, az anarchiajellel, a vrs krbe rt nagy A betuvel emblmzott divatmotyk, kapucnis dzsekik, ris zsebes nadrgok, bakancsok, valamint az letrzsbeli muncit szolgltat hangzanyagok, videk s egyb kiadvnyok rtkestse.
A punk ugyanis jra „divatba lett hozva". Mgpedig ugyanazok ltal, akik negyedszzada a Sex Pistols amgy spontnnak indul lzadst zleti sikerr szeldtettk. A brit Malcolm McLaren s a divatipari guruv is emelkedett Vivien Westwood volt ugyanis, akik annak idejn ltrehoztk az azta is csak a „nagy rock and roll svindli" nven emlegetett kampnyt. Ennek sorn pldul a Sex Pistols bemutatkoz albumnak beharangozsra hivatott tvbeszlgets elott kemny odamondogatsra biztattk, sot lltlag mg le is itattk a BBC stdijba meghvott zenszeket, akik aztn olyan trgrsgdmpinggel kprztattak el mindenkit, hogy hossz idore adtak tmt a nevk sulykolsra hasznlt angolszsz bulvrsajtnak.
Pedig az irnyzat kpes volt nvsabb produkcikra is. Ilyen volt az 1976-ban alakult, a Pistolsnl - zenei produkcijt tekintve mindenkpp - kvalitsosabb Clash. Ez a banda ugyanis sokkal ideologikusabb, olykor a mai jbalos s anarchista csoportok szmra is rvnyes zenetekkel sokkolta a rendprti tbbsget. Mindenesetre „ok szltak eloszr a popban ta kizskmnyolt munksrlT, a tminden feka potencilis bunzoT rendor-sztereotpirl" - lltja a „gettkultrkkal" foglalkoz brit szociolgus, Steve Abrams. Mindezekhez az nekes-dalszerzo-gitros Joe Strummer s kvetoi a trgrsgokat httrbe szort, de mgiscsak hiteles nyelvet, a vegyes etnikum kltelki lakossg - az avatatlan fl szmra szinte rthetetlen - szlengjt hasznltk. Egy 1976-os New Musical Express-beli interjban krdeztk is Strummert, mirt nem „rendes", rtheto londoni szlengben nekel. „Olyan ez, mint a jamaicai rasztk vakerja. Ha rdekel a lnyeg, Bob Marleyt is meg kell hallgatnod vagy szzszor. Addigra pedig mr az agyadba is gett a zene s a mondanival" - fogalmazta meg programjt az ospunk.
Arrl mr nem is szlva, hogy a Clash a punk primitv, kt-hrom gitrakkordos, „ipari" dbrgsen alapul ellenzenje helyett latinosan lkteto, sknak is mondott, gyakran rzfvsokkal is megspkelt stlust hozott ltre. Ezt fejlesztettk aztn tovbb olyan, a nyolcvanas vek vgn indul gynevezett anarchopunk, antirasszista bandk, mint az egy szmn bell spanyolul, franciul s angolul is neklo Mano Negra vagy a Seattle s Prga utcin demonstrl punkutdok ltal jelenleg leginkbb kedvelt, etnopunknak aposztroflt, s Che Guevernak himnuszt is r Manu Chao.
Vajna Tams (A HVG nyomn)
2001. november 6.
forrs:zene.net |